Cees Brölman behoorde tot de slachtoffers van het Haagse duo dat tientallen Ford Transit bedrijfsbusjes kraakte voordat ze op heterdaad werden betrapt. Brölman raakte voor 13.000 euro aan elektrisch gereedschap kwijt en vond voor 8.000 euro terug op het politiebureau. “Gezien de hoeveelheid die er stond, schat ik dat de politie zeker dertig andere gedupeerde aannemers heeft kunnen blijmaken.”
Dieven gaan systematisch te werk, zegt Brölman, die vier maanden geleden ook al werd bestolen, vermoedelijk door hetzelfde stel. “Ze nemen de eerste keer niet alles mee, ze laten je het gestolen spul aanvullen en komen dan later terug en slaan opnieuw hun slag.” Dure merken hebben de voorkeur. Hilti, Makita, Festool, Milwaukee. “Bosch en Skill laten ze staan.”
Lockpicksetje via internet
De schuifdeur van zijn bus kraken bleek voor de dieven een peulenschil, vermoedelijk dankzij een paar op internet gekochte stalen pennetjes: een lockpicksetje. De schuifdeur is nu aan de binnenzijde voorzien van een hangslot. Maar of het helpt? Geen slot is meer veilig, vreest de aannemer. Hij monteerde ook een T-slot op de trekhaak dat de achterdeuren blokkeert. “Maar je moet wel je trekhaak vastlassen, anders draaien ze de moeren los en is je slot alsnog waardeloos.” Omdat de bus geen braakschade vertoonde, keerde de verzekering niets uit. “De verzekeringsregels zijn hopeloos ouderwets”, meent Brölman. “Ze houden geen rekening met moderne inbraaktechnieken.” Hij was zo’n 10.000 euro kwijt aan nieuwe sloten en gereedschappen en gederfde inkomsten. “We konden twee dagen niet werken.”
Diefstal vanaf carpoolplaats
Ook van aannemer Freddie Mulder uit Nij Beets werd de bedrijfsbus geplunderd. Die stond op een carpoolplaats buiten de stad omdat er rond de bouwplaats in centrum Leeuwarden geen parkeerruimte was. Mulder raakte 9500 euro aan gereedschappen kwijt. Van de verzekering kreeg hij 3000 euro terug. “Er zaten nagenoeg nieuwe apparaten bij. Maar na een jaar krijg je alleen de dagwaarde vergoed.” Op dezelfde dag werden in de buurt nog enkele bedrijfsbusjes leeggetrokken. Mulder plaatste vergeefs een getuigenoproep op Facebook. Hij zet zijn bus nooit meer op een carpoolplek. “Daar loopt hij te veel in de gaten.”
Totale leegroof
Scholting Bouw Beuningen kan erover meepraten. “Mijn bus is helemaal leeggeroofd, tot op de verlengsnoeren toe”, vertelt Mario Scholting. De schade: 5500 euro. De achterdeur was beveiligd, de schuifdeur zat op slot. “Maar bij dit type bus blijkt bij de schuifdeur een knopje te zitten dat de centrale vergrendeling uitschakelt. Ik wist dat niet, de dieven wél. Even wriemelen en klaar was Kees.” Scholting heeft extra sloten op zijn bus aangebracht en laat er 's avonds niets meer in liggen. Of het afdoende is? Dieven kennen slimme trucs, weet hij. “Voor vier tientjes zijn kastjes te koop waarmee ze de code van je afstandsbediening traceren. Je staat machteloos.”
Noodkreet
“Zorgen dat je eigendommen niet worden gestolen, is een dure aangelegenheid”, zegt Marcel Lub van bouwbedrijf Kuin in Bovenkarspel. “Wij zijn vaak op meerdere locaties tegelijk bezig. Je kunt niet overal camera’s neerzetten.” In zijn regio zijn bedrijfsbusjes nog betrekkelijk veilig. Wat niet wil zeggen dat er niets wordt gestolen. In de afgelopen maanden verdween voor tienduizenden euro's aan gereedschap en bouwmaterialen van verschillende bouwplaatsen. Lub riep in een advertentie dieven op van zijn spullen af te blijven. “Het was een noodkreet. Je wordt er wel eens moedeloos van. En aangifte doen, kost heel veel tijd terwijl je zelden iets terugkrijgt.” Bij wijze van proef liet hij enkele dure gereedschappen voorzien van een track-and-trace chip. “Maar alsof ze het ruiken, nemen dieven juist dat gereedschap nooit mee.”
Nieuwe eigenaren
De gestolen spullen vinden dikwijls via internet nieuwe eigenaren. De daders verdwijnen meestal spoorloos. “Misschien was het de vorige bewoner”, zegt Pascal Meijer van het gelijknamige bouwbedrijf uit Bad Nieuweschans. Van zijn gereedschappen met een waarde van 9.000 euro, ’s nachts gestolen tijdens de verbouwing van een bestaand pand, heeft hij nooit iets teruggezien. Ze waren veilig opgeborgen, sommige achter een dichtgeschroefde toiletdeur. Maar de dader moet ervan geweten hebben, hij nam alles mee. Meijer hield aan de diefstal een wrange smaak over. Ruim drie maanden en bergen papierwerk later heeft de verzekering van de toegezegde 2.800 euro nog geen cent uitgekeerd.
“Ik had de gereedschappen bewust niet in de auto achtergelaten, want na een inbraak in een bestelbus krijg je zelden iets terug. Als verzekerde trek je altijd aan het kortste eind. Misschien verzeker ik mij in het vervolg maar niet meer. Dat scheelt veel premie en ben ik dan per saldo goedkoper uit.”
Verzekeringsbureau
Volgens Verzekeringsbureau Bestrijdings Voertuitgencriminaliteit (VdV) zijn Ford-Transit-busjes vaak de dupe van gereedschapsdiefstallen, maar het is niet het enige merk busje dat vaak bestolen wordt. “Ook Volkswagen Crafter en de Mercedes Vito zijn vaak de dupe”, laat woordvoerder Margreet Jansen weten. “Voor autodieven is gereedschap stelen interessant, omdat dit een goede tweedehandswaarde heeft en omdat gereedschap slecht geregistreerd wordt.” Daarom adviseert VdV bouwbedrijven om serienummers te noteren in de ‘stopheling-app’ en op te geven bij aangifte.
Politie Den Haag
De diefstallen in de regio Den Haag lijken georganiseerd. Er gaan zelfs geruchten over een bende die de regio teistert. De politie in Den Haag wil niet spreken over een bende, maar bevestigt dat diefstallen op zo’n grote schaal niet zo vaak voorkomen. In een paar maanden kwamen maar liefst 1500 aangiftes binnen. Bovendien nam de politie bij huiszoekingen maar liefst 300 gereedschapskisten in beslag. “Dat is vrij uitzonderlijk”, zegt woordvoerder Annemarie de Mooij, van de politie-eenheid Den Haag.
Lees ook