Harbers Trucks kreeg de opdracht voor levering van de vier trucks na een uitvoerig traject, waarbij ook een praktijktest is uitgevoerd. Voor alle trucks is gekozen voor een 13-liter Euro 6-motor met 420 pk die een hoog koppel levert bij lage toeren. De 8x4 trucks zijn opgebouwd met een 10-tons bladgeveerde vooras en een luchtgeveerd tridemstel waarvan de laatste as stuurbaar en hefbaar is.
De 10x4 voertuigen zijn door Volvo Trucks af fabriek geleverd als 8x4 en door Terberg Techniek volledig gemodificeerd binnen de eisen zoals gesteld door de Nederlandse wetgeving. Het resultaat is een 10x4 widespread met vier gestuurde assen, een GVW van 50 ton en een hydropneumatisch veersysteem op de achterste drie assen. De voertuigen zijn bij uitstek geschikt voor het transport van zwaar ongebroken puin en gebroken granulaten.
“Door deze investering kunnen we het rendement van onze puinbrekers en sorteerinstallaties vergroten”, aldus operationeel bedrijfsleider Mark Knol. “Beide configuraties zijn door de stuurbare achterassen, het compacte chassis en de korte cabine heel wendbaar. Ze voldoen aan de laatste emissie-eisen en kunnen overal uit de voeten, ook bij sloop- en infrawerken in de binnenstad.”
Technische betrouwbaarheid
Doorslaggevend voor de keuze voor Volvo Trucks was de technische ondersteuning en kennis vanuit Harbers Trucks en het feit dat de widespread-aanpassingen door Terberg Techniek met Volvo-onderdelen worden opgebouwd: “Er is ons een totaalconcept geleverd, één merk voor het complete chassis. Onze trucks worden in ons werk zwaar belast en moeten daarbij veel steken, sturen en remmen; dat vraagt grote technische betrouwbaarheid van de truck als geheel.”
Putman heeft al jaren goede ervaringen met het merk Volvo; al het bouwmaterieel zoals graafmachines en wielladers is geleverd door Volvo Construction Equipment.