De Duitse truckfabrikant MAN heeft samen met zeven partners een prototype ontwikkeld voor een zelfrijdende truck die dienst kan doen als zelfrijdende botsabsorber/pijlwagen.
Deze ontwikkeling heeft één belangrijk doel, het beveiligen van het werkvak zonder dat daardij mensenlevens in gevaar worden gebracht. Een ontwikkeling die ingegeven is door het grote aantal ongevallen met dit soort voertuigen. Een zelfrijdende pijlwagen/botsabsorber lijkt dan ook een uitstekend plan.
Overheidsproject aFAS
De ontwikkeling vond plaats in het kader van het zogenaamde aFAS-project. Die afkorting staat voor Automatisch Fahrerlos Fahrendes Absicherungsfahrzeug. In goed Nederlands is dat dus Automatisch rijdende chauffeurloos veiligheidsvoertuig.Twee jaar geleden werd dit project opgestart door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Energie met als doel de verhoging van de verkeersveiligheid.
Techniek neemt over
Het voertuig wordt door een chauffeur op de juiste locatie geparkeerd, waarna de techniek het overneemt. De chauffeur kan dan dus andere dingen gaan doen, bijvoorbeeld een machine bedienen in het werkvak. De truck met de verkeerstekens en waarschuwingslichten volgt vervolgens in de rijdende afzetting een verderop rijdend leidend voertuig. Het prototype wordt inmiddels getest op een autosnelweg met verharde vluchtstrook in de Duitse deelstaat Hessen.
Toekomstbeeld
Een logische volgende stap moet zijn, dat treintjes van zelfrijdende vrachtauto’s (platooning) in de toekomst van te voren al een seintje krijgen van hun autonoom rijdende collega’s die werkvakken beveiligen. Meer informatie is beschikbaar in het meest recente persbericht over dit project op de aFAS-website via www.aFAS-online.de/veroeffentlichungen.