De knijpwagen staat nooit stil

De knijpwagen staat nooit stil
Foto: Christiaan Krouwels

Richard Zondag is chauffeur voor infrabouwer en -beheerder Van Doorn Geldermalsen. Het werk - meestal op de knijpwagen - is afwisselend, maar sommige weekenden in de winter is het echt speciaal. Dan moet er worden gestrooid, of beter nog: geploegd.

Wat doe je precies?

Ik ben nu, samen met een collega, bezig met het legen van de kliko’s, de vuilniscontainers op de parkeerplaatsen langs de snelwegen. We werken nu van Eindhoven richting Utrecht, maar morgen zitten we bij Haarlem en een dag later weer ergens anders. Het is een van de leuke dingen van dit werk, je komt nog eens ergens. Maar dit is wel een vieze klus, en ik ben best zuinig op deze wagen.

En verder?

Eigenlijk rijd ik op alle projecten waar dit bedrijf aan werkt. Materialen en zand voor de aanleg van wegen, puin en vuilnis bij onderhoudsklussen, maaisel bij groenonderhoud. Van alles eigenlijk. We proberen de wagen zo min mogelijk stil te laten staan, dus ik rij op een dag vaak voor verschillende projecten.

Wat is het leukst?

In de zomer is het een fijne klus om het bermgras langs de wegen weg te rijden dat mijn collega’s eerder hebben gemaaid. Daar ben ik echt een tijd mee bezig, en er zit wat minder tijdsdruk en stress op. Je kunt wat meer je eigen tijd indelen en je wordt niet iedere keer gebeld. In de winter ben ik een van de paar collega’s bij Van Doorn die op de strooiwagen rijden. En dat is ook mooi werk.

Is dat niet meestal nachtwerk?

Soms wel ja, maar we werken wel met een rooster. Iedereen heeft om de week dienst, dus je hebt ook wel eens rust. We rijden ook vaste routes. Maar het kan best pittig zijn om ’s avonds nog een paar uur te strooien als je een hele dag hebt gewerkt en de volgende dag ook weer vroeg de weg op moet.

Dus jij was in het sneeuwweekend in december 2017 ook op pad?

Ja, maar als er veel sneeuwval is moet je ploegen, en daarvoor zijn veel meer auto’s nodig. En dit keer was het een behoorlijk pak sneeuw. Dan is het alle hens aan dek, hoor! Opwindender dan strooien? Ja zeker! Met een ploeg rijden is spannender. Je moet echt opletten en geconcentreerd blijven rijden, terwijl je lange dagen maakt. We begonnen dat sneeuwweekend zondagochtend om half tien. Ik ben gestopt om half twaalf ’s avonds.

Doe je dat met een eigen wagen?

Ja, gewoon met deze auto. Wij rijden in de winter voor de provincie Gelderland. Die hebben overal steunpunten voor strooimiddelen en daar staan ook de ploegen en de strooi-installaties. Die laatste zijn zo gemaakt dat ze vrij makkelijk op de auto kunnen worden gezet. En als het nodig is, worden de ploegen gewoon voorop gemonteerd.

Is het niet gevaarlijk?

We proberen de wagen zo min mogelijk stil te laten staan, dus ik rij op een dag voor verschillende projecten”
Hoe bedoel je? In dat decemberweekend kwamen vrachtwagens de oprit niet meer op. Hebben we geen last van gehad. Sterker nog, ik ga veel liever met een vrachtwagen door die sneeuw dan met een personenauto. Altijd al chauffeur willen worden? Ja, en ik ben het al sinds mijn achttiende. Ik heb eerst een tijdje op een heftruck gezeten, maar dat vond ik op den duur toch minder leuk. Uiteindelijk ben ik hier terechtgekomen. Ik wilde niet speciaal voor een infrabedrijf werken, maar dit werk is leuk en afwisselend.

Is het niet eenzaam?

Omdat ik alleen in die cabine zit? Nee hoor. Soms rij ik met een collega, maar vaker alleen. Geen probleem mee. Ik doe de radio aan, als het koud is de kachel, en ga rijden. Je moet bij dit werk niet snel gestrest raken, of het nou om ongeduldige uitvoerders gaat of files of uitlopende werktijden. Sommige collega’s zeggen wel eens “jij zit lekker droog” als ze zelf in de regen aan het werk zijn. Dan vergeten ze dat ik naast de wagen de kraan bedien om alles in- en uit te laden, want die komt niet vanzelf vol. Dan word je ook nat.

Heb je een tip voor een beginner in het vak?

Als je dit werk wilt gaan doen, moet je niet wakker liggen van andere werktijden dan bij andere banen. Je moet met die wisselende diensten kunnen omgaan. Dat kan niet iedereen.

Meer voor de vakman

Mooi werkpaard om geld mee te verdienen >>

Ecologisch bouwen is vooral een uitdaging >>

Soms is één merk bus genoeg >>

Een technical engineer van Electriq Global toont een tablet met waterstofpoeder. Foto: Henk Wind

Veilig emissieloos werken: kraan draait op waterstof in poedervorm

Electriq Global heeft een werkende kraan onthuld die wordt aangedreven door waterstofpoeder. Voor emissieloos werken hoeven hierdoor geen batterijen meer te worden geladen. Waterstofpoeder moet een veilig alternatief vormen voor zware waterstofcilinders onder hoge druk. Bijvullen is gemakkelijk, in de vorm van tabletten van 250 gram.

Foto: Vermeulen Groep

Brand legt loods infrabedrijf volledig in as: 'Gelukkig krijgen we veel steun uit de markt'

'Een zwarte bladzijde in ons leven'. Twee dagen na de brand in de loods van wegenbouwbedrijf de Vermeulen Groep is de pijn in het familiebedrijf nog altijd voelbaar. Maar de wegenbouwer gaat niet bij de pakken neerzitten. "De meeste opdrachten gaan gewóón door."

Verplichte betaaltermijn gaat verder omlaag van 60 naar 30 dagen

Verplichte betaaltermijn gaat verder omlaag van 60 naar 30 dagen

Grote bedrijven moeten hun rekeningen aan mkb-leveranciers binnenkort binnen dertig dagen gaan betalen. Nu is dat zestig dagen. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) werkt samen met minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) aan een wetswijziging. De Aannemersfederatie reageert enthousiast.

'Van alle uren die je maakt, pluk je zelf de vruchten'

'Van alle uren die je maakt, pluk je zelf de vruchten'

'Ga maar niet in de bouw werken', was het advies dat Wouter Hegeman (31) vanuit de hele familie kreeg toen hij midden in de crisis afstudeerde. Maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Afkomstig uit een echt aannemers­geslacht was het juist die bedrijfstak die hem aan­trok. Afgelopen najaar nam hij bouwbedrijf R.A. van Leeuwen in Alphen aan den Rijn over.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.