Benut je data voor bedrijfsmatige innovatie
Data omzetten in informatie, dat is waar bedrijfsinformatiespecialist Graydon goed in is. En precies dat is volgens Jeroen Melkert, Industry Leader Bouw bij Graydon, waar bouwbedrijven nog een slag kunnen maken. “Met de bouw als sector gaat het uitstekend. In het eerste halfjaar van 2018 was er sprake van bijna 60 procent groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks is de bouw op het gebied van innovatie nog wat conservatief. Dan heb ik het niet zozeer over de technische innovatie, denk aan prefab bouw en BIM, maar vooral over de bedrijfsmatige innovatie.”
Met bedrijfsmatig innoveren bedoelt Melkert het gebruikmaken van (eigen en externe) data om zo slimme keuzes te kunnen maken. Hij geeft een praktijkvoorbeeld van hoe dit kan werken. “Een bouwbedrijf beschikt over allerlei data. Door in kaart te brengen met wat voor soort bedrijven ze de afgelopen jaren succesvol zaken deden, kunnen bouwbedrijven identificeren hoe hun ideale klant er uitziet. Denk bijvoorbeeld aan de grootte, specifieke activiteiten en locatie van hun klanten.” Die eigen data zijn bijvoorbeeld te koppelen aan externe databronnen, zoals die van Graydon. Melkert: “Wij kunnen de data van een bouwbedrijf vergelijken en verrijken, en op basis daarvan de meest geschikte nieuwe klanten voorstellen, met dezelfde kenmerken als hun ideale klanten. Zo kunnen ze dus gericht en snel verder groeien.”
Bouw innovatieve kennis op en deel deze
Het rapport Innovatie in de bouw – opgaven en kansen van het Economisch Instituut voor de Bouw is even gortdroog als relevant. Ondanks het hoge abstractieniveau staat het rapport namelijk bol van de nuttige adviezen. Zoals: zorg dat je als bouwbedrijf innovatieve kennis opbouwt en deelt. Dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Immers, in de bouw wordt veel projectmatig gewerkt. Hoe zorg je er dan voor dat de innovatieve kennis en ervaring van het ene project wordt meegenomen in het volgende? Borging dus. Een oplossing uit het rapport: geef innovatie en het opbouwen van kennis een centrale plek in je organisatie, bijvoorbeeld door innovatie onder te brengen in een aparte businessunit.
Daarnaast is het aannemen van hoger geschoolde jonge afgestudeerden een goede mogelijkheid om kennis over innovatie in de organisatie te vergroten. Een derde oplossing is het bij elkaar brengen van partijen uit de sector die niet met elkaar concurreren, zoals kleine aannemers en grote bouwondernemingen. Waar mogelijk aangevuld met organisaties uit andere sectoren, zoals de IT. Zij kunnen bij elkaar over de schutting kijken, innovatieve kennis met elkaar delen en zo van elkaar leren. Brancheverenigingen kunnen hiervoor platformen oprichten. Ten slotte kunnen brancheverenigingen zich inzetten om relevante kennisdatabanken op te zetten, bijvoorbeeld over energiegebruik in de gebouwde omgeving.
Geloof in de kracht van mensen en geef ideeën een kans
Veel grote bedrijven zijn zo wendbaar als een containerschip, waardoor innovatie niet of nauwelijks van de grond komt. Dit geldt echter niet voor bouwbedrijf Heijmans. Volgens directeur Business Development Ton Fleuren is innovatie vooral een kwestie van doen. “Je kunt passief wachten of de ideeën van buiten worden aangedragen, maar je kunt ook actief zelf met innovatie aan de slag.” Dat is dan ook precies wat Heijmans heeft gedaan. De afdeling Business Development maakt innovatie concreet, bijvoorbeeld door interne start-ups te stimuleren. Fleuren: “Het is heel eenvoudig: wij geloven in de kracht van mensen. Wij geven hun ideeën dan ook graag een kans. Natuurlijk is het ‘trial and error’ en gaat niet alles goed. Maar de basis is vertrouwen. Bij Heijmans combineren we zo de ondernemerskracht van jonge en creatieve mensen met de steun en faciliteiten van een groot bedrijf.”
Een helder voorbeeld van innovatie bij Heijmans is BeSense. “Dat idee is echt geboren binnen Heijmans, nog voordat de markt erom vroeg. In Nederland is heel veel gebouwd, maar wel op een ‘domme manier’. We hebben in ons land geen idee wat er in gebouwen gebeurt. Met BeSense laten wij gebouwen praten,” vertelt Fleuren. “Het komt erop neer dat we een gebouw ‘volplakken’ met sensoren, die tal van data teruggeven over het gebruik van bijvoorbeeld vergaderruimtes, werkplekken en toiletten. Maar ook over het kopieerapparaat en de koffiemachine. Dankzij die data kunnen ruimtes en apparaten veel efficiënter worden gebruikt of schoongemaakt. Vanaf het eerste moment geloofden we in dit idee. Een groeiend team van medewerkers is nu actief binnen deze start-up aan de slag om BeSense commercieel tot een succes te maken en verder te ontwikkelen. Nu is het samen met tal van partners uitgegroeid tot een oplossing die werkt en waar we heel trots op zijn!”.