Hoe is het allemaal begonnen?
“Ik ben mijn bedrijf op 1 september 1997 gestart vanuit mijn woonhuis in Ugchelen, letterlijk op de zolderkamer. De reden hiervan was dat ik mijn work/life balance in evenwicht wilde houden. Niet alleen een goede richting inslaan qua werk, maar ook thuis. Ik wilde als jonge vader betrokken zijn bij de opvoeding en opgroei van onze kinderen en niet altijd van huis zijn. Ik heb door deze keuze dus veel mee kunnen maken van mijn opgroeiende kinderen.”
Waarom je eigen achternaam als bedrijfsnaam?
“Ik heb bewust gekozen voor de naam Goodijk, omdat ik voor de oprichting ruim 8,5 jaar hetzelfde werk heb gedaan bij een werkgever. Ik had in die periode al een groot netwerk opgebouwd. Die mocht ik van mijn ex-werkgever niet actief benaderen, maar ze kenden mijn naam wel. Toen ik ging adverteren met vacatures en mijn dienstverlening, waren er veel van deze contacten die reageerden. Zo kon ik redelijk snel een groot netwerk met oude én nieuwe contacten opbouwen.”
Is er een bemiddeling die je altijd is bijgebleven?
“Zeker! Als mensen ons nodig hebben om een baan te vinden, dan zetten wij alles op alles om dat tot een succes te brengen. Dit kan soms wel tot een jaar duren. Eén keer zijn we wel gestopt. Dit betrof een 37-jarige man van Curaçao, die om verschillende redenen niet goed in de markt lag. We zijn in 2019 voor hem aan de slag gegaan, maar kregen hem met geen mogelijkheid aan het werk. Na ongeveer 1,5 jaar hebben we teleurgesteld de moed opgegeven. Dit bleef aan me knagen en 2,5 jaar later dacht ik er op een rustig moment weer aan. Ik besloot hem te bellen en nodigde hem opnieuw uit voor een gesprek. Hij bleek in een branche te werken waar zijn ambities niet lagen en de kansen in de bouw waren op dat moment veel beter. We besloten het nog een keer te proberen, maar dit keer met een andere aanpak: we hebben een profiel voor hem aangemaakt op LinkedIn, zonder foto. Toen stroomden de reacties binnen. Binnen 2 dagen mocht hij bij 5 bedrijven op gesprek komen. Deze week begint hij bij een bouwkundig ingenieursbureau in Zwolle, geweldig toch!”
En bijzondere opdrachtgevers?
“Ja ook. In 2001, toen ik nog steeds vanuit mijn zolderkamer in Ugchelen werkte, kreeg ik contact met Foot Locker. Ze waren op zoek naar een projectmanager, voor de nieuwbouw en verbouw van hun winkels in de Benelux. De arbeidsmarkt was toen behoorlijk overspannen en er waren meer vacatures dan kandidaten. Maar Foot Locker wist me te prikkelen met een mooie bonus in het vooruitzicht: ‘de lokker van Foot Locker’. Als ik binnen 2 weken een geschikte kandidaat kon vinden, kreeg ik 1.500 gulden extra. Lang verhaal kort: het is me gelukt…vanuit mijn zolderkamertje, voor een multinational uit de USA!”
Hoe is het dna van Goodijk?
“Over het algemeen zijn uitzendbureaus groter dan wij zijn. Ze werken met strakke targets. Wij niet! Bij ons gaat het om het werkplezier, voor onszelf en voor onze klanten. In 2014 is het bedrijf verhuisd naar een verzamelpand in Apeldoorn-Zuid: FizzionParc en in 2018 zijn Monique en Joyce aangeschoven als collega’s. De vacatures zijn verhuisd van gedrukte media naar LinkedIn, Facebook, Instagram en onze website, waarvan we in dit najaar een gloednieuwe versie lanceren. Ons dna is hetzelfde gebleven: persoonlijk en toegankelijk. Wel grappig om te merken dat dit er bij Monique en Joyce ook zo in zit, dat zij mij hier soms op wijzen als ik dit dreig te vergeten in onze uitingen! In de komende periode wil ik nog verder groeien met 1 of 2 nieuwe collega’s en dit hele jaar zullen we veel acties organiseren om ons 25-jarig bestaan te vieren. Zeker in de gaten houden dus!”
Dit artikel is gesponsord door Goodijk Personeel.