Vijf opmerkelijke bouwprojecten: stations

Vijf opmerkelijke bouwprojecten: stations

De afgelopen jaren zijn er een aantal iconische stationsgebouwen geopend (Arnhem, Rotterdam, Breda, Utrecht). Maar ook nu wordt er weer volop gebouwd, of gaat er gebouwd worden aan het vernieuwen van stations. Vijf opmerkelijke projecten op een rijtje.

1.Assen. Bouwen, na de sloop van het huidige station, van een stationsgebouw met commerciële ruimte/transferruimte/bushalten/ondergrondse fietsenstalling met 2.600 fietsen aan het Stationsplein. Het is een deelproject van 'FlorijnAs'. Het betreft een voormalige Europese aanbesteding. Procedure: onderhandeling met bekendmaking (Architectenselectie Stationsgebouw. De Zwarte Hond/Powerhouse Company werken samen in ontwerpcombinatie Team A). Duurzaam project vanwege LED-verlichting/energiezuinige liften/warmtepompen/mos-sedum randen op het dak eventueel PV-panelen. De sloop is afgerond.

Station Ede-Wageningen

2. Ede-Wageningen. Bouwen van het station Ede-Wageningen Stationsplein 6 aan de zuidzijde van het spoor, parkeergarage met ruim 500 plaatsen/bewaakte fietsenstalling voor 6.000 fietsen/noordzijde fietsenstalling voor 1.800 fietsen met toegang naar het sprinterperron. Naar verwachting wordt in april 2018 gestart met de aanbesteding, het project zal zijn afgerond in 2022.

Station Rotterdam Alexander

3. Rotterdam. Herontwikkelen geïntegreerd OV knooppunt treinstation Rotterdam Alexander en metrostation Alexander aan de Prins Alexanderlaan. De opdracht omvat het realiseren van een metrostation en metroperrons/het uitbreiden van de bestaande stationshal/het realiseren van een trappenhuis en lift/realiseren passarelle van en naar trein en metro/vervangen bestaande liften/opknappen van de tunnel Eridanusstraat/uitbreiden trappenhuizen en treinperrons. Europese aanbesteding. Procedure: openbaar.

Station Den Haag Hollands Spoor

4. Den Haag. Verbouwen van het Station Den Haag Hollands Spoor, herinrichten en vervangen tramsporen en aanleggen van voorzieningen voor 2.500 fietsen aan het Stationsplein en het doortrekken van een tunnel naar een 2e volwaardige entree met winkels aan de Laakzijde/Waldorpstraat. Civiel en sloopwerk wordt uitgevoerd door Heijmans Civiel en zijn van start gegaan in april 2017.

Station Amsterdam RAI

5. Amsterdam. Stationsrenovatie RAI. De opdracht omvat de renovatie en uitbreiding van de metrohal van Station RAI en de naastgelegen fietsenstalling. Het gaat om bouw- en installatietechnische werkzaamheden. Uitbreiden, na gedeeltelijke sloop, van de fietsenstalling van 500 tot ruim 1800 plaatsen en het renoveren van de fietsenstalling (1650 m2). Europese aanbesteding. Procedure: niet-openbaar. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen is al verstreken.

Voor meer informatie: kijk op Bouwberichten.nl. 

Bron: Provincie Drenthe

OV-hub De Punt maakt Drenthe klaar voor reizen in de toekomst

De realisatie van Transferium De Punt - een OV-hub tussen Groningen en Assen in de Kop van Drenthe - is weer een stap dichterbij. De provincie Drenthe en Strukton Civiel Noord & Oost hebben onlangs een bouwteamovereenkomst getekend voor de verdere uitwerking van het transferium.

Beeld: Studio SK

Dordrecht trapt transformatie spoorzone af met bouw fietsenstalling

Met de bouw van een grote fietsenstalling en vernieuwde entree ondergaat de zuidzijde van Station Dordrecht binnenkort een gigantische metamorfose. "We gaan de komende jaren een groot deel van de spoorzone aanpakken. De bouw van deze fietsenstalling is een mooie eerste stap", aldus wethouder Rik van der Linden van de gemeente Dordrecht.

Beeld: Movares/ProRail

Versnelde metamorfose Station Almere Centrum vanwege Floriade 2022

Station Almere Centrum ondergaat momenteel een flinke metamorfose. Volgens ProRail - samen met NS, de gemeente Almere en de provincie Flevoland opdrachtgever van deze opknapbeurt - is dat hard nodig: het station oogde de laatste jaren 'sleets en futloos'.

Bron: M&DB Architecten

J.U. Smitgemaal bij Kinderdijk ondergaat renovatie en gaat elektrisch

Het J.U. Smitgemaal, gelegen aan de rand van UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk in de Alblasserwaard, ondergaat momenteel een renovatie. Volgens opdrachtgever Waterschap Rivierenland voldoet het gemaal uit de jaren '70 niet meer aan de huidige (milieu)eisen. Naast de bouwkundige werkzaamheden worden er ook twee dieselmotoren vervangen door elektrische motoren. Een derde dieselmotor blijft bewaard, maar krijgt in de toekomst een museale functie.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.