Column Cees-Jan Pen

Rode loper

2 min

Tijdens mijn studie geografie aan de Universiteit Groningen werd geregeld gewezen op het grote belang van de 'rode loper' vanaf het station naar de binnenstad. Niet alleen werd het Groninger museum verbonden met de binnenstad, maar tussen het station en de binnenstad ontstond een levendige en aantrekkelijke levensader (Folkingestraat). Welkom in Groningen.

Het bekende project Paleiskwartier en rode loper beleid in Den Bosch is net zo'n goed voorbeeld. Dit geldt ook voor Maastricht. Later kwam dit thema tijdens mijn raadslidmaatschap in Haarlem van 2006-2010 terecht ook veelvuldig aan de orde. De oude route van station Haarlem naar de binnenstad en het rommelige stationsplein deden als entree geen recht aan deze prachtige (binnen)stad.

Stedelijk icoon

Momenteel ontwikkelt menig station zich tot een nieuw stedelijk icoon en aantrekkelijke stadsentree, ter versterking van de ondernemende binnenstad. Gelukkig wordt ook geïnvesteerd in het aangenaam doorkruisen (met verlichte en aangename tunnels (Tilburg en Rotterdam) of zelfs bruggen (Den Bosch en Utrecht) door stationsgebieden.

Kloppend hart

Het vernieuwde station Rotterdam is het beste voorbeeld wat een stadsentree doet met je binnenstad. Een beter welkom kan de bezoeker aan deze spannende stad niet wensen. De rode loper wordt als het ware uitgerold de binnenstad in. Ook in Zaandam, Den Haag en Delft is dit inmiddels het geval en in Utrecht is het een kwestie van tijd.

Arnhem leert dat alleen een iconisch gebouw niet genoeg is zonder een rode loper naar je kloppend hart. Enschede heeft de rode loper opgeknapt. Gelukkig staat de rode loper-problematiek ook op de agenda in Eindhoven en Breda en ik hoop ook snel in Tilburg.

Dode loper

Helaas zijn er ook voorbeelden hoe het niet moet. Meest bekend is de 'dode loper'-situatie in Nijmegen en in iets mindere mate ook in Leiden, Gouda, Schiedam, Vlaardingen, Amersfoort en Helmond. Stuk voor stuk steden waar zowel het stationsplein als de route naar de aantrekkelijke binnenstad eerder een barriëre vormt dan een entree.

Gemeenten die werken aan een ondernemende binnenstad doen er goed aan te investeren in een herkenbare en aantrekkelijke rode loper. Dit geldt zeker voor de middelgrote centra die de komende jaren voor een grote herstructureringsopgave staan en toe moeten naar een meer compacte en vitale binnenstad.

Reacties