Nieuws

Bouwagenda moet weg naar mkb nog vinden

8 min

Van installateur tot bouwer, van opdrachtgever tot vloerenboer. Iedereen mag meedoen met de Bouwagenda die de Hollandse bouwsector radicaal moet veranderen. “Van geluk gaan bouwers straks naast hun schoenen lopen”, belooft gangmaker Bernard Wientjes. “Ook de mkb’er.” Op de Vloerendag in Veenendaal bleek echter dat hij nog een lange weg heeft te gaan. De Bouwagenda? ‘‘Heel goed, maar ik ken hem niet.’’

Parijs, Parijs, Parijs. Klimaatdoelstellingen nopen Nederland tot het verduurzamen van miljoenen woningen. Een bijna schier onmogelijke taak met het huidige tempo. Om nog maar te zwijgen van al die oude bruggen en viaducten die snakken naar innovaties. Wie gaat dat allemaal betalen? Nee, wil je de levensduur van de BV Nederland verlengen, dan vraagt dat om een industriële revolutie in de bouw. In sneltreinvaart moeten energieneutrale huizen worden gebouwd, scholen en huurhuizen aangepakt en rioleringen en bruggen vervangen. In ambitieuze programma’s van tientallen of honderden tegelijk. Zo spreken althans de ‘geleerden’, de hoger opgeleiden uit de sector.

Waar gaat dit over, denkt de afbouwer

U kunt dit artikel lezen nadat u bent ingelogd

Heeft u nog geen account, probeer Cobouw dan gratis.

  • Direct toegang tot Cobouw.nl
  • 5 gratis artikelen per maand
  • Dagelijks de Cobouw-nieuwsbrief

Maxime Verhagen hoor je het zeggen, Doekle Terpstra, Jan Willem van de Groep én Bernard Wientjes. Vernieuwen zoals de Stroomversnelling en innovatie. Opschaling is het toverwoord. Maar ondertussen denkt de gemiddelde vloerenlegger tijdens de Vloerendag in Veenendaal: “Waar gaat dit over”. Wientjes, kennen ze hier niet, of louter van gezicht. “De Bouwagenda?” Zegt me niets.” 

Verbazingwekkend? Nee. Jammer? Vermoedelijk wel in de ogen van al die partijen die meewerken aan de Bouwagenda. Iedereen mag meedoen, moet meedoen, dat is nu juist het uitgangspunt. Of zoals Wientjes, oud-voorzitter van VNO-NCW, zegt: de bouw moet straks naast zijn schoenen lopen van geluk. De kikkers bleven tot nu toe aardig in de kruiwagen. Zelfs Jan Willem van de Groep (bekend van de Stroomversnelling), die tot voor kort helemaal niets moest hebben van institutionele clubjes in de bouw, is aan boord.

Fundering Bouwagenda op het oog sterk

Het is pure winst. Met een soortgelijk initiatief ging het namelijk al eens mis; het Bouwteam van Spies. Dat moest ook zorgen voor vernieuwing. De bouw sterker uit de crisis laten komen. Maar, Bouwend Nederland én Vernieuwing Bouw (een soort Bouwtaskforce, maar dan kleiner) voelden zich behoorlijk gepasseerd. Dus was het Bouwteam op voorhand gedoemd te mislukken.  

Even leek het nu ook die kant op te gaan. De kruiwagen (De Bouwagenda) was amper aangekomen bij het kabinet, of Uneto-VNI en Bouwend Nederland stonden een dag later alweer op de stoep van formateur Edith Schippers met hun eigen boodschap. “Eén miljard graag voor techniekonderwijs.” 

IJdele bouwbobo's

Die wens had moeiteloos in de Bouwagenda kunnen staan. Zijn dit wellicht al de eerste kleerscheurtjes in de Bouwagenda, die qua betrokken brancheclubs en stakeholders doet denken aan het Energieakkoord? “Nee”, bijt Wientjes aan tafel van het Cobouw Café in Veenendaal van zich af. “Je hebt de agenda zeker niet goed gelezen. Dit staat daar namelijk ook in.’’ Precies zo? ‘‘Nee, dat ook weer niet.” IJdeltuiten heb je altijd. En als geen ander weet Wientjes dat brancheorganisaties ook nog met hun eigen achterban te maken hebben. Die moeten ze ook tevreden stellen.”  

De achterban van de Nederlandse Ondernemersvereniging van Afbouwbedrijven is nog niet tevreden. Sterker nog. De meesten weten, ondanks massamedia en krantenberichten, helemaal niet eens wat de Bouwagenda inhoudt. “Wientjes? Nooit van gehoord”, reageren de meesten tijdens de zesde Vloerendag. “De Bouwagenda? Nou nee, zegt me niets (zie kaders).”

Nee, als Wientjes het mkb erbij wil betrekken dan heeft de oud-voorman van werkgeversorganisatie VNO-NCW nog een hoop werk te verrichten. Misschien iets te veel zalvende woorden? Albert Martinus weigert daar vooralsnog in mee te gaan. In de taskforce van Wientjes mocht hij namens MKB Infra meepraten. “Maar”, geeft hij grif toe. “Ik ben een compromisfiguur.” Zijn onderneming Lindeloof (Hellevoetsluis) is gespecialiseerd in machinaal bestraten, telt 100 vaste werknemers en is volgens de statistieken een mkb-bedrijf. Even ter vergelijking, BAM heeft ruim 20.000 medewerkers en praat ook mee. Martinus is niet bang dat hij wordt weggeblazen. “Prachtig al die vliegtuigen in de lucht, maar ze moeten nog wel landen en die landingsbanen moeten nog wel gebouwd. We moeten wel reëel blijven. Uiteindelijk draait het ook in 2030 om brood op de plank, vakmanschap en inhoud.”

'De grote series zijn voor de grote jongens'

Om maar aan te geven. Nederland heeft het mkb nodig. Nu en straks. “Het is en/en. Met Rotterdam sloten wij een mkb-convenant om kruispunten slim aan te pakken. In navolging daarvan werkt Rijkswaterstaat nu aan een vergelijkbare deal.” 

Ook Philip van Nieuwenhuizen van MKB-Infra ziet het niet somber in. “De grote series zijn straks misschien voor de grote jongens, maar als het gaat om de verduurzaming van woningen in particulier bezit, zal dat niet werken. Daar liggen de kansen voor het mkb.” 

Regering wist mkb ook al niet te vriend te houden

Henk Kamp, minister van Economische Zaken, is er als de kippen bij om dit soort woorden onmiddellijk te onderschrijven. Toch slaagde hij en het huidige kabinet er niet in om kleinere ondernemers in de bouw te vriend te houden. Op het gebied van aanbestedingen, als het gaat om de aardbevingsklussen, maar zeker ook op het gebied van sociale wetgeving, voelt de kleine ondernemer zich door deze regering achtergesteld.  

Loopt het met de Bouwagenda ook zo af? Niet als het aan Kamp ligt. “Het gaat erom dat de sector in z’n geheel gaat bewegen. De beweging komt in eerste instantie waarschijnlijk van de grote spelers, maar daar kan het mkb zeker op meeliften.”

Giganten afhankelijk van de kleintjes

Bouwambassadeur Wientjes besluit. “We hebben iedereen nodig. Een project als de A1/A6 kan alleen worden uitgevoerd door grote bedrijven. Maar vergeet niet dat daaromheen ook een heel netwerk van toeleveranciers en kleinere bedrijven hangt. Ik vergelijk dat graag met de industrie. Kijk naar grote spelers als Philips, Siemens of ASML. Zij zetten de trend en draaien de productie, maar hebben ook honderden bedrijfjes om zich heen die direct en indirect afhankelijk zijn. Visa versa zijn die giganten ook afhankelijk van de innovatiekracht en wendbaarheid van die kleine bedrijfjes. Dat is in de bouw niet anders.”

Reacties

Te weinig allure, te veel verkeer en een ondermaatse verblijfskwaliteit: het Stationsplein bij station Hollands Spoor voldoet volgens de gemeente...

Ben jij tevreden over de hoogte van je salaris? Denk je aan overstappen en zo ja, bij welk bouwbedrijf zou je dan graag aan de slag gaan? En kun...

Dubbelleven

2 min

Slaapgebrek, sloten koffie en piekbelasting. Ze kenmerken de dagen van intensieve brainstorm, knopen hakken en presentabel maken in het...

column

Een groep van negentig hoogleraren vindt dat een nieuw kabinet 200 miljard moet investeren in een groene infrastructuur. In een...