Duurzame dakrenovatie vereenvoudigd door Life Cycle Service

Duurzame dakrenovatie vereenvoudigd door Life Cycle Service

Hoe help je woningcorporaties en andere verhuurders die hun woningen willen verduurzamen en die renovatie bovendien circulair willen uitvoeren? FAKRO doet dat met behulp van zijn Life Cycle Service, een compleet dienstenpakket waarbij de dakramenproducent de regie neemt voor de projectmatige en duurzame vervanging van minimaal vijftig dakramen.

“Deze service is een belangrijk speerpunt nu onze focus steeds meer op renovatie is gaan liggen”, vertelt commercieel directeur Bart Peters van FAKRO. “De renovatiemarkt staat voor grote uitdagingen, waarbij het vooral draait om verduurzaming en het realiseren van een circulaire economie. We zijn gaan nadenken hoe wij onze klanten toegevoegde waarde kunnen bieden op dit gebied. Zo is Life Cycle Service ontstaan.”

Totaaloplossing

Als producent van dakramen ging de dienstverlening van FAKRO al verder dan uitsluitend het leveren van producten. Het bedrijf deed bijvoorbeeld ook al onderhoud, waardoor de ramen langer meegaan. Met de Life Cycle Service heeft FAKRO een aantal bestaande en nieuwe diensten samengebracht met als doel: een totaaloplossing voor het ontzorgen van klanten bij grootschalige vervanging van dakramen.

Planning en logistiek

In samenwerking met partner Remondis neemt FAKRO als aanspreekpunt het complete proces voor zijn rekening: zowel de demontage van de oude dakramen als de montage van de nieuwe FAKRO-dakramen, inclusief de hele planning en logistiek. De oude ramen worden gerecycled. Ze gaan na demontage naar Remondis, die ze uit elkaar haalt en zorgt dat alle bruikbare onderdelen, zoals glas, aluminium en hout, weer kunnen dienen als grondstof voor nieuwe producten. Nadrukkelijk onderdeel van de nieuwe service van FAKRO is ook nazorg in de vorm van onderhoud van de ramen aan de hand van een meerjarenplan. Dat biedt klanten zekerheid en draagt bij aan verlenging van de levensduur van de ramen.

Life Cycle Service-project

Inmiddels heeft FAKRO het nieuwe concept al verschillende keren met succes beproefd, zoals bij een project in Zoetermeer van De Goede Woning. Aannemer ERA Contour heeft daar in opdracht van de woningcorporatie ruim tweehonderd woningen energiezuinig gemaakt tot nul-op-de-meter. Bij het isoleren van de daken zijn heeft FAKRO tijdens dit project de dakramen vervangen door nieuwe energiezuinige exemplaren. De basis voor de Life Cycle Service werd gelegd bij een eerder renovatieproject dat FAKRO heeft uitgevoerd met De Goede Woning en ERA Contour. “We hebben gekeken wat nog meer konden doen”, zegt Peters.

Het is geen rocket science, maar het vergt wel een hele goede afstemming en communicatie”

Bij een Life Cycle Service-project is het volgens hem vooral zaak om de logistiek goed op orde te hebben. Zo moet er ruimte gevonden worden om de oude dakramen na verwijdering ergens in de woonwijk tijdelijk op te slaan in afwachting van het transport naar de verwerker. En de nieuwe ramen moeten op het juiste moment aangeleverd zonder met zo weinig mogelijk transportbewegingen en minimale overlast voor de bewoners. “Het is geen rocket science, maar het vergt wel een hele goede afstemming en communicatie.”

Zonder verpakkingen

De eerste ervaringen met de Life Cycle Service zijn positief en FAKRO verwacht de oplossing de komende tijd dan ook verder uit te rollen. Uit duurzaamheidsoogpunt wil het bedrijf binnen dit concept binnenkort gaan experimenteren met het aanleveren van nieuwe dakramen zonder verpakkingen. Daar heeft FAKRO al goede ervaringen mee bij de levering aan de prefab dakenindustrie.

Het is een van de vaste kenmerken van de zogeheten Prefab Inbouw Optimalisatie, een standaard inbouwoplossing waarmee de makers van prefab daken FAKRO-dakramen direct kunnen verwerken in het productieproces in hun fabrieken. Verpakkingsloos aanleveren van dakramen bij renovatieprojecten zou ook prima kunnen, mits ze snel verwerkt kunnen worden, legt Peters uit. “Je wilt immers niet dat ramen weken lang ergens buiten staan in weer en wind.

Recyclingdossier

Hij benadrukt dat Life Cycle Service nog meer voordelen heeft voor klanten behalve dat FAKRO hen veel werk uit handen neemt. Het is immers een duurzame oplossing. “Met name woningcorporaties realiseren zich steeds meer dat we toe moeten naar een circulaire economie. Wij dragen bij aan de weg daarnaartoe.”

FAKRO zorgt niet alleen voor recycling van de oude dakramen, maar levert ook een recyclingdossier. De gegevens hierin kunnen klanten weer gebruiken voor hun duurzaamheidsrapportages. FAKRO’s eigen ramen zijn voorzien van een materialenpaspoort en enkele modellen zijn opgenomen in de Nationale Milieudatabase, waarmee in één oogopslag te zien is wat de milieu-impact is.

Nieuwbouw

Een deel van de diensten die FAKRO nu biedt als onderdeel van de Life Cycle Service wil het bedrijf ook gaan inzetten bij die nieuwbouwprojecten waar dakramen op de bouwplaats worden ingebouwd. Demontage en recycling van oude dakramen is daar natuurlijk niet aan de orde, maar ook bij de bouw van nieuwe woningen kan FAKRO meerwaarde bieden door opdrachtgevers werk uit handen te nemen, aldus Peters. “De rest van de Life Cycle Service kun je wel toepassen, zoals montage en het meerjarenonderhoud. Dat doen we nu soms al, maar we kunnen dat ook op grotere schaal.”

Dit artikel is gesponsord door FAKRO.